Maud Bekaert (°1976) is een toonaangevende letterbeeldhouwster die vijfentwintig jaar aan het werk is.

Al in het begin van haar opleidingen letterbeeldhouwen, ontwerp en kalligrafie wist ze wat ze haar verdere leven wilde doen: met de hand letters ontwerpen, die met hamer en beitel in natuursteen aanbrengen en nieuwe, gesofisticeerde technieken zoeken om woorden en zinnen te vereeuwigen. Maud maakt letterkunstwerken die ze van Japan tot Watou tentoonstelt. Haar werk onderscheidt zich van het werk van andere letterbeeldhouwers door een eigenzinnige, eerder strakke stijl, door architecturale invloeden, door dialoog met beeldende kunstenaars, door een hoge graad van afwerking en door de niet aflatende zoektocht naar innovatieve technieken (o.a. laser- of waterjet, werken in beton en cortenstaal, 3D-printing).

Bekaert kreeg als eerste letterbeeldhouwster het label van Handmade in Brugge. In 2016 was ze laureate van Ambacht in de Kijker en werd een van haar werken toegevoegd aan de kunstcollectie van het Concertgebouw in Brugge.

In Khayelitsha, een van de sloppenwijken van Kaapstad, startte ze in 2004 een collectief, waarin ze letterbeeldhouwers opleidde. Jaarlijks keert ze naar Zuid-Afrika terug om de skills van het collectief te verfijnen. In 2008 cureerde ze WOR(L)DS, een route met gebeeldhouwde stenen in Brugge, waarin Zuid-Afrikaanse kalligrafen samenwerkten met Vlaamse letterbeeldhouwers. Maud Bekaert cureerde samen met haar partner, schrijver Peter Verhelst, een locatie op Kunstenfestival Watou (2009) met werk van o.a. Johan Tahon en Brody Neuenschwander, alsook het kunstenproject QNX in Brugge, met o.a. Dirk Braeckman, Cristina Iglesias, Lili Dujourie, Helmut Stallaerts.

In haar winkel in de Brugse binnenstad biedt ze een ruime collectie geschenken aan: met de hand vormgegeven woorden en teksten in steen, hout, metaal en andere duurzame materialen. In het Letterhuis dat zich achter de winkel bevindt, toont ze een steeds wisselende collectie groter werk waarvan slechts één of enkele exemplaren worden gemaakt.

Als letterbeeldhouwster kwam ze de voorbije vijfentwintig jaar vaak in contact met mensen die een dierbare verloren. Ze ontdekte hoe belangrijk het is voor nabestaanden om een mooie plek te hebben voor de overledene. Een plek waar kan worden gerouwd en waar het heftige verdriet een dierbare herinnering kan worden. In haar winkel werd de vraag steeds groter naar teksten voor op een grafsteen of voor bij een urne thuis. Collega’s, vrienden, familieleden of klasgenoten willen op de begrafenis een tekst schenken aan de familie van de overledene. Ouders willen op de verjaardag van hun dochter iets op het graf zetten. Kinderen willen thuis een mooi aandenken aan hun vader. Mensen willen deze teksten snel, soms binnen de week. Om een antwoord op die vraag te bieden startte ze ‘Atelier Wolk’: een collectie rouwgeschenken en troostteksten in een hedendaagse vormgeving en in duurzame materialen. Je kan de volledige collectie van ‘Atelier Wolk’ hier online ontdekken. Je bent ook van harte welkom in de winkel in Brugge. Daar kan je de collectie van ‘Atelier Wolk’ steeds komen bekijken op vrijdag van 10-12u & 14-18 en op zaterdag van 10-13u (Adres: Sint-Clarastraat 40 / 8000 Brugge)

 

 

 

Creatieproces van een tekstplaat in metaal

Eerst maak ik van de tekst verscheidene voorontwerpen. Soms met plat penseel en verf, dan weer met potlood of met pen en inkt. De creatie van zo’n ... Lees verder

Personaliseren van een rouwgeschenk

De meeste rouwgeschenken en troostteksten in de collectie van Atelier Wolk zijn personaliseerbaar. Onder de tekst kan je een naam en/of datum laten b... Lees verder

Hoe raakte ik in de ban van letters

Na de middelbare school twijfelde ik over wat ik zou gaan studeren en besliste ik om een sabbatjaar te nemen. Dat werd eerder per toeval een opleiding... Lees verder

Hoe ontstond Atelier Wolk

Als letterbeeldhouwster kwam ik de voorbije twintig jaar vaak in contact met mensen die een dierbare verloren. Ik ontdekte hoe belangrijk het is voor ... Lees verder